Pes pokousal, ale vinu nese člověk
Paní s malou holčičkou si jde poklábosit, což jí zaměstná tak, že nechá dítě s cizími psy v jejich teritoriu. Ani majitelku psů nenapadne, jak malé děti prostě nemají rozum a zcela bez zábran strkají psům prsty do očí, mlátí je, šlapou po nich, někdy je i kousnou. Obě chováme psy už dlouho a známe reakce matek. Dítě prostě může a běda, když by pes reagoval. Dítě, mlátící mi fenu klackem, která to teda vydýchala v pohodě, matka nejenže neokřikla, ale ještě ho podpořila. Dítě beroucí cizímu psovi jeho hračku, matka rovněž neokřikla, nehlídání dítěte, kdy běží k cizímu psu a majitel varuje, těchto případů jsou tisíce a zná je každý pejskař. Bohužel. Nestalo se něco podobného i s rotvíky? Majitelka psů rovněž neměla dopustit, aby dítě zůstalo samotné se psy, které buď měla dát do kotce nebo jinak zabezpečit. Věřím, že psi budou potrestáni, majitelé psů možná též, ale matka asi nikoli. Předvídat milé maminky, to vám vřele doporučujem. A majitelé psů, též předvídejte. A pro zavilé odpůrce plemene rotvajler, toho plemeno je rodinný typ psa, hodí se na různé typy výcviku -viz článek zde na Hačmoru Canisterapeutický Faust. Útoků psů je mnoho, ale neopatrnost lidí je obrovská. A nezodpovědnost také. Hlavně mladí lidé si pořizují velké množství psů, které pak nejsou schopni zvládat a někdy si tak i kompenzují nějaké problémy. Špatné ploty, nezájem majitelů o to, kde je momentálně jejich pes, nemají přece čas a je toho mnoho, kdy pravidla soužití držitel psa poruší. Ale druhá strana také nelení a zavdává příčinu svým chováním. A věta pejskaře: " Jééé, on ještě nikdy nikoho nekousl, nevím, co to do něho vjelo?", tak ta je typická a ukazuje na majitele psa, jako na nezodpovědného tvora, který, kdyby předvídal, nemuselo se nic stát. A jedna čerstvá ukázka nezodpovědnoti majitelky psa ze soboty. Šli jsme s naším Morganem do lesa. Už ve vedlejší ulici se k němu přidal starý pejsek. Bylo mi jasné, že někde potkám majitele s dalším psem. Pes hledal jistotu u našeho. Pes byl zmatený a vyděšený. Kus šel s námi, ale pak se z nějakého důvodu začal bát a dál nepokračoval. Asi po kilometru jsme potkali dvě paní se psy na volno a jedna psa hledala. Evidentně ho ztratila už v lese. Snad se našli se svým pejskem Matějem. Opět se mi v hlavě honilo, co všechno se mohlo stát. Proč majitelka psa vypustila tak bezstarosně. Večer mi volala zákaznice, že u nich v ulici je ztracený německý ovčák. Opět asi majitel byl nezodpovědný. Pes byl druhý den převezen do útulku Maršovice. Opět mohlo dojít ke komfliktu. Na vině byl opět člověk.
Na základě tohoto článku, naše čtenářka, paní Eva H. napsala své zkušenosti: Šklebani a zvířata
6.4.2011 Eva
*** Každé vážnější pokousání způsobené psem je velmi bolestivé, pes většinou při kousnutí tkáň silou čelistí i rozdrtí. Tato zranění se zahojí, ale šrámy z psychických ran se tak snadno nehojí.
Vím o čem mluvím, byla jsem už pokousaná psem, kočkou i člověkem. Za všechny úrazy si mohu sama, výjimkou je poslední zmiňovaný. Byla to vždy má vina. Debaty o uzákonění „zbrojního pasu na některá plemena“ problém neřeší, jezevčík a pinč nepatří do kategorie které, by se toto opatření týkalo. Přesto nejvíc úrazů způsobí malá plemena a podle veterinářů většinou jsou pokousáni majitelé vlastním psem. Vážné úrazy, které způsobí většinou velká plemena psů a stanou se dětem, jsou tématem pro tisk. Proběhne debata kolem kontroly chovu a vše skončí. Až za čas se dovíme, že za úraz může zraněný sám, protože se pohyboval v prostoru kde psi měli hlídat. Nebo že dítě bylo ponecháno bez dozoru dospělých.
Naše technicky vyspělá generace už pomalu ztrácí své přirozené instinkty ve styku se zvířaty. Psi jsou šelmy, lovci, uznávají hierarchii ve smečce a chovají se teritoriálně. A my lidé bychom na to neměli nikdy zapomínat. Alena
Střety psů s člověkem Zdroj Lidové Noviny 4.4.2011
- Policista se bránil útoku střelbou – Útočícímu rottweilerovi se letos v březnu v Moříčově na Karlovarsku policista bránil výstřely ze služební pistole. Psa na něj údajně poštval majitel. Policista psa zasáhl a poranil dřív než ho mohl pokousat. Nikdo z lidí nebyl při incidentu zraněn.
- Pokousaný šestiletý chlapec, obviněni i rodiče – Hradecká policie obvinila tři lidi kvůli pokousání šestiletého chlapce rottweilery v Řačicích nad Trotinou. K útoku došlo loni v listopadu. Za přečin těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti rodičům chlapce a majiteli psů v případě odsouzení hrozil trest až tři roky vězení.
- Dvě zraněné ženy po útoku pitbula - Na sedmaosmdesátiletou ženu a její pětapadesátiletou dceru zaútočil letos v dubnu v Brně rozzuřený pitbul. Starší ženě ukousl prst, mladší skončila s vážnými zraněními ve Fakultní nemocnici u svaté Anny.
- Školák napadený na pozemku u sousedů - Jedenáctiletého chlapce v roce 2009 vážně napadl a pokousal rottweiler v Palkovicích na Frýdecko-Místecku. Hoch byl s vážným zraněním v nemocnici. Neštěstí se stalo dopoledne, když chlapec vešel přes bránu na pozemek k sousedům. Vyběhl na něj rozzuřený rottweiler. Vrhl se přímo na chlapce povalil jej na zem a zranil na rukou.
Komentáře
Přehled komentářů
Bylo mi asi dvanáct a měla jsme fenu NO. S ním jsem byla u kamarádky, která měla boxerku, na návště. Byly jsme před barákem a povídaly si s její mámou. V tom přicházela na kus řeči nějaká jejich sousedka. Vzala jsem fenu, zavřela ji ke kamarádce za plot a dala jí lehni zůstaň. Ta ženská měla asi tříleté dítě, které se rozbvěhlo k plotu a začalo otevírat branku, povídám jí, ať ho nepouští k tomu psovi a ona mu otevřela braku a řekla, běž si pohladit pejska. Cedra měla košík, dítě se k ní naklonilo a ona vystartovala a rozbila mu nos. Co ta ženská o mě začala dělat, že s takovým hajzlem bych neměla nikam lézt. Přitom ona byla u kamarádky na zahradě v pohodě, ale musela ležet a to dítě narušilo její kruhy. Ale hlavně do dneška nechápu tu ženskou. Ona za tím dítětem ještě zavřela branku a začala drbat. Já zařvala, Cedra lehla, ale nemyslím si, že za to mohl pes nebo já. MNoje dcera se opravdu od malinka pohybovala mezi psy, ale měla velice přísný zákaz se přibližovat k cizím psům i na cvičáku a už vůbec je nesměla hladit a s našimi psy nikdy nebyla sama. Nechápu, že někdo nechá dítě na dvoře s cizími psy. Pak se to všechno překroutí, každej odsoudí majitele ale takovou lehkovážnost rodičů odnese především dítě. Před nedávnem u mě byli Holanďni pro štěně. Měli dvě opravdu malé děti a ještě poznamenané západní volnou výchovou. Ale oba neustále po očku sledovali, když se byť ze zvědavosti k dětem blížily naše holky, jemně je odstrčili. To jsem fakt ocenila. Děti si svou nešikovností hrály se štěňaty, ale oni je bedlivě hlídali, aby jim něco nestalo. Prostě opravdu zodpovědní, to tedy klobouk dolů.
Re: Je to především chyba rodičů
(Eva, 7. 4. 2011 5:47)Klasika, ano, běž k pejskovi a nedbat na varování. Takové matky fakt nechápu. I má dcera vyrůstala mezi psy a ani ona nezůstávala ani s našimi psy nikdy o samotě. Od mala jsem jí učila, aby k cizím psům zásadně nechodila. Přesto, když byla u babičky, ta asi svou dceru a mou nehlídala a její pudl naší roztrhl stehno tak, že skončila na několik dní v nemocnici. Ani tentokrát pes vinen nebyl, dcera babičky, mladší než má, ho dráždila, jako vždy s tichým souhlasem své matky a Míša holt to už nesnesl. Pes na řetězu - venkovská klasika, tomu se přece mohlo dělat všechno, až se z něho stal cvok. Opět selhal člověk.
Re: Re: Je to především chyba rodičů
(Luboš, 26. 11. 2012 20:33)Tak tyhle řeči ochybě rodičů mám rád. Mého osmiletého syna napadli a pokousali dva rotvajleři. Dovolil si něco opravdu strašného dle diskutujících. Šel si zajezdit na kole před náš domek, kde je obytná zóna a tudíž si zde děti mohou hrát. Samozřejmě pod dozorem manželky. Ze sousední zahrady vyběhli psi, on zastavil, protože ho od malička učíme že nesmí psy dráždit tím že by křičel a utíkal. Manželka ho ještě stačila vzít do náruče, ale ubránit ho nedokázala. Nedokázal je zastavit ani přítomný majitel. Výsledkem bylo několik tržných ran na jeho nohou, hodinová operace v narkóze, týden v nemocnici a už čtyři měsíčně dojíždíme ambulantně na doléčování jizev. A já se můžu jen klepat kdy se to zopakuje, protože psy za plotem se můžou pominout když ho vidí (stejně reagují na všechny děti) - žádná obrana není a řeči o tom, že za to mohou rodiče mám po této zkušenosti opravdu "rád". Mnozí pejskaři jsou podle mne mimořádně bezohlední lidé a pes pro ně má nmohem větší cenu než život dítěte.
Re: Re: Re: Je to především chyba rodičů
(Eva Hačmor, 27. 11. 2012 13:12)
Máte úplnou pravdu. Je plno nezodpovědných majitelů psů, v tom s Vámi plně souhlasím. I já mám několik negativních zkušeností a vřele doporučuju takového člověka nechat potrestat. Také jsem k tomu musela přistoupit. A o tom to právě je. Vždy je na vině člověk a je jedno, na které straně stojí, jestli mi rozumíte.
Článek poukazuje na ty, co podcení situaci, když nevedou děti k opatrnosti, sami nejsou předvídaví. Není o nezodpovědných držitelích psů. Bohužel, tyto pejskařské skvrny máme všichni ve svém okolí. V článku jsem chtěla poukázat na to, jak lze mnohému zabránit.
Věřte, když obě strany najdou společnou řeč, bude líp. Žádné psí plemeno se nerodí agresívní, magory z nich dělají nezodpovědní lidé. Přeju Vašemu synovi, aby už nikdy podobnou zkušenost nemusel zažít.
díky
(ajabox, 15. 3. 2012 20:01)s článkem naprosto souhlasím a díky za jeho napsání,jinak jsem majitelkou již druhého amstafa a přiznávám že narozdíl od mého 10-ti měsíčního štěněte děti moc nemusím,ale bydlím u školky a tak se dětem občas nevyhneme,a protože od mala učím Angela chodit na volno a u nohy,zvládá to,ale pokud se na něj řítí dítě s klackem a ječí jako pavián,chytám ho za obojek -reakce Anděla? začal štěkat a reakce matky toho spratka? začala ječet taky-na mně a já ji do těch temných míst poslala..... a příště přidám pár facek tomu spratkovi...
Re: díky
(Eva, 16. 3. 2012 7:44)Děkuju za chválu i komentář. Vůbec vám to nezávidím. Vím, co zažíváte každý den. Angelo reaguje naprosto přiměřeně. Paní je vlastně figurant, rozvíjející zlobu a on při uchopení za jeho obojek cítí oporu ve vás a podvědomě vycítí i podporu duševní:-))))). Já tyhle matky nechápu, místo aby jí rozum zavelel, že dítě vede do budoucího maléru, dává se do sporu s majitelem psa. Někdy mám pocit, že některé matky mají totální absenci mozku. Měly by si vážit, když potkají slušného pejskaře a dítě vézt k opatrnosti a zodpovědnosti. Na mateřství bych dávala povinost zbrojního pasu. Vychovala jsem dceru, je naprosto normální, dnes už dospělá, která od mala byla poučována, jak se chovat k okolí. Milé matky, opravdu to nenechává následky, když dítě začnete vychovávat.
pravdivé
(Marie Kollouchová, 15. 3. 2012 20:19)
mnohdy mají lidé psa jako doplněk bohužel je to smutné sama jsem byla svědkem jedné velké lidské nezodpovědnosti kdy majitel jedné fenky se strašně divil že chuděra zabřezla,ale že mu běhala háravá po obci mu evidentně nevadilo.po té napadl svého souseda že chce peníze za porod že mají štěnata rič takže jediný RRotec byl hned jasný.samozřejmě neměl na nic nárok poněvadž neměl fenku zajištěnou jenže strach majiteleRR z výhružek souseda že mu ho příště zastřelí donutila majiteleRR zaplatit náklady které si pan naporoučel.
Re: pravdivé
(Eva, 16. 3. 2012 7:33)Děkujeme za komentář, který upozoňuje na další nešvar - absolutní si nehlídání svého psa. Chudák snad otec RR. Pruh obrácené srsti se může vyskytnout zcela náhodně v podstatě u jakéhokoliv plemene. Naše jezevčice ho měla na čumáku. Je však na obcích, jaké pokuty si zvolí za volné pobíhání psů. Věřte, že pár pokut a obec je plná zodpovědných pejskařů:-)))), jako u nás.
souhlas
(Lenka s Matýskem, 15. 3. 2012 11:19)
bohužel v dnešní době,kdy lidé nemají a asi nechtějí znát mantinely své svobody,je těžké se takovými pouštět do debat a boje.
Jen si všimněte,kolik dětí je dnes vychováváno tím,že mohou vše.V sámošce do mě koplo do nohy dítě na golfáčích,matka nic,na mou výtku dítěti ,že se to nedělá,na mě div neskočila.
Je běžné vidět v MHD matku s děckem lezoucím a šlapajícím po sedačce.
Možná to vypadá,že jsem zaujatá proti dětem,ale opravdu ne.To samé se dá říct o pejskařích,psi bez vodítka,obojku,bez známky,a bez majitele potkávám denně.Je zajímavé,že malí psi na vodítku nebývají,jen ti velcí.On ten malý není nebezpečný:-(.Jen chci říct,že vše je dané výchovou,a chování lidí.Neopatrnost,lhostejnost.A když dojde k průšvihu,odnáší to bohužel pes.
Evi napsala jste to moc výstižně,já už nemám co dodat...
Re: souhlas
(Eva, 15. 3. 2012 16:36)Plně s Vámi souhlasím, že matky jsou v klidu, kdyby dítko dělalo cokoliv. Jak potom se chovají takové děti, když povyrostou, to je dost hrůza. Taky už pomalu nesnáším některé děti. Moc děkuji za pěkný komentář.
...
(Lenka, 15. 3. 2012 13:57)Keď môžem prídám sa aj ja. Mali sme na dvore rtw+malinois. Bola dosť alergická na malé deti, nedalo sa to odučiť, tak sme dávali pozor pri každej návšteve. Raz k nám prišla známa s dieťaťom, tá malá sa stále snažila dostať k psovi, ale našťastie som ju ustrážila. Matka jej ani po opakovaných výzvach nič nepovedala, keď už boli na odchode, držala som psa na vodítku, aby vyšli z dvora, ale jej dcéra sa jej vytrhla a od chrbta bežala ku mne. pes ju samozrejme zaznamenal skôr ako ja, počkala kým sa dostane do jej poľa pôsobnosti a skočila, ja som za ňou letela, strašne sme sa zľakli, našťastie na ňu nedočiahla, chýbal len milimeter. A jej matka povedala ,, mali ste dávať lepší pozor." Majiteľ sa niekedy môže aj potrhať, ale pokiaľ nedávajú pozor obe strany, tak to nemusí stačiť.
Re: ...
(Eva, 15. 3. 2012 16:23)Úplně to vidím. Matky jsou většinou v klídku, pak hysterčí v televizi. Děkujeme za pěkný komentář. Doufám, že lehkovážní rodiče si článek a komentáře budou číst.
Pěkně psané
(Michaela, 14. 3. 2012 23:16)Kdysi jsme s kamarádem a našimi dvěma psy - psem AST a fenou BT - přijeli pod jeden hrad na výlet. Poté, co jsem vyšla z auta a vzala svoji čubinu na vodítko, se ke mně přihnala asi pětiletá holčička, začala vysloveně otravovat čubu a rvala mi i vodítko z ruky s tím, že si pejska povede... Chvilku jsem jen v šoku zírala, zatímco rodiče tomu divadélku s úsměvem přihlíželi. Nic neříkali. Takže jsem důrazně zakročila že NE, pejsek je MŮJ a na CIZÍ pejsky se nesahá. V tu chvilku se ozval otec děcka: "Janičko pojď zpátky, tenhle pejsek by ti utrhnul ručičku!!" Nebyla jsem daleko od toho poslat pána do velmi temných míst, kam slunce nikdy nezasvítí. Později, kdy k mé feně bulíka přibyl i dospělý NO, jsem dokonce potkala zhruba tříleté děcko, které samo vyběhlo z obchodu a začalo se mi po psech sápat. Za nic si nedalo vysvětlit, že se to nedělá a viselo ovčákovi na krku. Díky bohu mám oba psy klidné, přátelské, a nic se nestalo... Matka ovšem z obchodu vyšla až po pěti minutách!!! Co s takovými lidmi, hm? :-/
Re: Pěkně psané
(Eva, 15. 3. 2012 10:17)Děkuju za chválu. Váš komentář je naprosto skvělý a výborně vystihuje to, co jsme prožili snad všichni. Skoro jste měla onoho tatíka do těch temných míst poslat:-)))))). Příště to jeho dítěti už nemusí tak lehce projít. A může jít třeba i o malinkého psa. Za léta, co mám psy, tak byli od takových dětí mláceni klackem, létali kameny, dělbuchy, byli nakopnuti takovým dítkem, nikdy se nic nestalo, ale když jsem řekla svůj názor, dopadla jsem stejně. Holt lidi jsou nepoučitelní. Na základě tohoto článku, nám poslala paní svůj, který dnes bude zveřejněn.
Zodpovědnost za psa...
(Hanka, 27. 5. 2011 12:12)
Zdravím, taky je ale potřeba si uvědomit že každý pes má svojí osobnost jako lidé, je velice, velice jednoduché všechno svést na majitele. Majitel psa nehlída, majitel psa nevychoval, majitel psa vydráždil a tak dále. Psy vlastníme celý život, jestli jich bylo dohromady tak 15, nepřeháním. 15 ze 14ti jsou /byly/ bezproblémoví, 15-tý pes byl neurotik a nikdy jste nevěděli co udělá, v těchto situacích ani nikdy nejde předvídat, lidé jsou nepředvídatelňí mnohem víc než psi a za tím si stojím! Že se paní zatoulá pes který byl na volno, a celý život chodí na volno, nikdy neutekl tak jak má předvídat?! Je jasné že jsme zodpovědni za to co jsme k sobě připoutali ale svádět všechnu vinu za chování zvířat na majitelé mi přijde nezoodpovědné, nezlobte se...
Toť můj názor... S pozdravem H.
Re: Zodpovědnost za psa...
(Eva, 15. 3. 2012 10:09)Tady tak úplně nesouhlasím, majitel psa by měl předvídat prostě vše. Stejně, jako rodič dítěte. Mám také problémáka, koupila jsem ho dospělého, zkaženého, ale vytrvalou prací a očima i na "zadku":-)))) se mi zatím podařilo vše zvládnout. Je to o tom, že psa mám neustále pod kontrolou. Naštěstí se jeho povaha hodně upravila.
Re: Zodpovědnost za psa...
(Eva, 6. 6. 2011 14:00)Jůůůů, tenhle komentář nám nějak utekl, omlouvám se. Vážím si Vašeho názoru, ale právě u problémového jedince by měl být majitel obzvlášť ve střehu a věřte, vím o čem mluvím. I takoví jedinci mi prošli rukama. Můj současný pes není neurotik, ale malá, černovlasá dáma, ho prostě dokáže dodnes rozhodit, typ jeho bývalky, a na pár okamžiků přestává logicky uvažovat. Proto musím předvídat já. U psa bezproblémového by měl opět jeho majitel počítat s tím, že problém může nastat a opět ho mít trvale pod kontrolou. Rozumějte, na očích. Je to jen pes a stát se může cokoliv. Když psa například pustí volně, měl by mít natolik zvládnuté přivolání, aby věděl, že i v krizovém momentu pes poslechne a přijde. Když mi pes uteče na procházce, někde jsem zklamala v jeho výchově. Ale i okolí by ke každému psu mělo přistupovat obezřetně a vyvarovat se podnětu k útoku. Řvoucí letící děti přímo na psa, zrovna nedělají například dobrou věc. Ono je to oboustrané, ale za psa odpovídá především jeho majitel. Je tedy vše na něm.
Pes.....................
(svatopluk z Frýdku aj Místku, 6. 4. 2011 15:51)Dnes jsem si to přehrál na faceboku, mnoho povyku pro nic.Dítě nesmí zůstat s cizími psy a majitel?Pokud jsem to dobře pochopil,tak ti byli u sebe doma za plotem ve dvoře.Jeden má sedm a druhý pět, takový pes nezaůtočí bez příčiny.Trestána by měla být matka za nedostatečnou pozornost a majitelé psů?Záleží na zajištění před útokem.
Re: Pes.....................
(Eva, 6. 4. 2011 17:05)Přesně tak, největší vinu nese matka.
Re: Pes.....................
(Eva, 4. 5. 2011 11:21)Prostě se takového jednání vyvarovat závisí na dospělém a rozumném. Obě dámy, ale mozek zrovna nepoužily.
Je to především chyba rodičů
(Lenka a draci, 6. 4. 2011 22:07)